РІДНА МОВА В РІДНІЙ ШКОЛІ, СІМ’Ї, УКРАЇНІ

Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Ліна Костенко

21 лютого 2017 року в спеціалізованій школі №187 з поглибленим вивченням української та англійської мов м. Києва відзначали Міжнародний день рідної мови всім дружнім колективом: учні, їхні батьки та вчителі.

На святкові заходи запросили професора Київського міжнародного університету Івана Пилиповича Ющука, відомого мовознавця, автора багатьох підручників і посібників з української мови, який провів урок з української мови для учнів 10-11-х класів на тему «Складні випадки граматики, правопису та стилістики української мови» та розповів старшокласникам історію святкування цього дня.

Міжнародний день рідної мови відзначають щороку 21 лютого, починаючи з 2000 року. Про «Підтримку мовного та культурного різноманіття та багатомовності» було оголошено на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО 26 жовтня — 17 листопада 1999 року в Парижі. Історія свята, на жаль, має дуже трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у країні став днем полеглих за рідну мову.

Наука, що досліджує розвиток мови, складається з низки історико-лінгвістичних дисциплін (історична граматика, історична фонетика, історична лексикологія, історична діалектологія, історія літературної мови), кожна з яких має власний об’єкт вивчення. Однак всі вони підпорядковані спільній меті і, як окремі частини, формують єдину науку – історію мови.

Соціальні функції мови надзвичайно широкі. Дехто вважає мову лише засобом порозуміння між людьми. Насправді ж цим не вичерпується її значення. У мові закодовує нація всю свою історію, багатовіковий досвід, здобутки культури, духовну самобутність.

Іван Пилипович провів також круглий стіл з учителями-філологами навчального закладу «Нові підходи до викладання української мови в школі на сучасному етапі».

За ініціативи М. Петрової-Мацюк - заступника голови Національної ради жінок України, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Київської міської ради, Інституту післядипломної педагогічної освіти КУ імені Б. Грінченка - на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбулося нагородження переможців Конкурсу методичних розробок педагогічних працівників навчальних закладів м. Києва з української (рідної) мови (лютий, 2017).

Журі конкурсу та його учасники в діалозі зазначили, що рівень розвитку рідної мови є джерелом духовного розвитку народу, адже «національна мова входить у поняття національної культури, бо природні умови, географічне положення, рівень і спеціалізація народного господарства, тенденція суспільної думки, науки, мистецтва – усі великі й малі особливості життя народу знаходять відбиття в мові цього народу». Тому знати, берегти і примножувати рідну мову – це обов’язок кожної людини. Народ, який не усвідомлює значення рідної мови, її ролі в розвитку особистості, не плекає її, не може розраховувати на гідне місце в суцвітті народів.

За матеріалами
Ходацької Ольги Миколаївни
(заступник директора СШ №187,
член Спілки журналістів України)

КиМУ КиМУ КиМУ КиМУ